Yard Digital Agency heeft de Dutch Interactive Award (DIA) 2021 gewonnen in de categorie communities! Yard won deze prijs samen met de KNVB voor het platform Eén tweetje. “De community zorgt voor een game changer in de manier waarop de KNVB communiceert”, aldus de jury. “Een verandering van top down naar peer-to-peer.”

De DIA is een jaarlijks evenement, georganiseerd door marketingplatform Emerce en branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA). DIA rijkt awards uit voor het beste digitale interactieve werk van Nederlandse makers. De winnaars zijn op 20 mei via een virtuele awardshow bekend gemaakt.

Yard wint Dutch Interactive Award

Gamechanger

De jury is onder de indruk van het project rondom eentweetje.knvb.nl en sprak lovende woorden over de community Eén tweetje: de community zorgt voor een gamechanger in de manier waarop de KNVB communiceert. Een verandering van top down naar peer-to-peer.’

Eentweetje.knvb.nl

De KNVB slaat via Eén tweetje een brug tussen de bestuurders van clubs om kennisuitwisseling te stimuleren. Eind 2019 zocht de KNVB een manier om bestuurders van voetbalverenigingen online met elkaar te verbinden. 

Het community platform Eén tweetje bleek de oplossing. Zo kan de ‘Bestuurder van de Toekomst’ kennis en ervaringen uitwisselen onder het motto: bestuurders helpen bestuurders. Yard bedacht samen met de bond en bestuurders de online strategie en ontwikkelde het platform. 

Naast dat het platform als website beschikbaar is, kunnen bestuurders ook de app downloaden om de kennisuitwisseling nog makkelijker te maken.

knvb-een-tweetje

Eén tweetje kent verschillende onderdelen, maar de vraag-antwoord module wordt verreweg het meest gebruikt. De laagdrempeligheid waarop er een vraag gesteld kan worden is iets wat binnen de bestuurderscommunity enorm wordt gewaardeerd. Op praktisch alle vragen komen snel gemiddeld 5 reacties en dat bewijst direct de waarde van Eén tweetje.

Na een succesvolle pilotfase met een select groepje voetbalclubs, is Eén tweetje inmiddels beschikbaar voor alle Nederlandse (amateur) voetbalverenigingen. Het kent momenteel meer dan duizend voetbalbestuurders en dat aantal groeit gestaag. Iedere dag komen er tientallen berichten online en er wordt volop kennis gedeeld.

In coronatijd bleek de waarde van het platform groter dan ooit. Opeens moesten alle voetbalverenigingen hun deuren sluiten, digitale ALV’s organiseren en zoeken naar mogelijke subsidies. Op Eén tweetje helpen verenigingen uit heel het land elkaar. Ze bieden oplossingen, sparren over situaties en delen ervaringen met elkaar. Onderling, met KNVB als facilitator.

Daarmee bewijst de KNVB haar functie, zonder dat het zelf de regie pakt. Dat doen de verenigingen namelijk helemaal zelf. Daarmee is het een mooi voorbeeld hoe het online domein een verbindende factor kan zijn.

Benieuwd naar de volledige case?

Wil je meer weten over Eén tweetje?

Gerelateerde artikelen

Deel: