Spring naar content

Meer dan een kwart van alle websites wereldwijd draait erop en jaarlijks komen er duizenden mensen af op speciale conferenties. Dat WordPress populair is, mag wel duidelijk zijn. Maar: ‘je kunt er zoveel meer mee dan dat menigeen denkt’, stelt Ruud Laan, Yard’s WordPress consultant. ‘Eigenlijk is het voor bedrijven en instanties in tachtig procent van de gevallen de beste oplossing voor hun online publishing vraagstukken.’

WordPress bestaat al een lange tijd. Het CMS, ooit vanuit b2/cafelogopgezet door Matt Mullenweg en Mike Little, kent een lange geschiedenis: al sinds 2003 verdient WordPress zijn sporen op het internet. Dankzij een overzichtelijke look-and-feel, voorzien van een dashboard met pagina’s, artikelen en categorieën werd het vooral geïdentificeerd met blogsites. Een manier om persoonlijke stukken op een eenvoudige manier op het web te zetten. Anno 2016 is WordPress echter geëvolueerd en tot veel meer in staat. Het telt meer dan 43000 extensies, is volledig open source en kent een sterke community. Waardoor je als ontwikkelaar en gebruiker altijd ergens een helpende hand kunt krijgen.

Extensibility

“E-commerce, e-learningplatformen,  – je kunt het zo gek niet bedenken of WordPress is geschikt’, zegt Ruud Laan, WordPress-expert van Yard Digital, die met zijn team de afgelopen jaren tientallen websites niet alleen bouwde, maar ook migreerde naar ’s werelds populairste CMS-systeem. “WordPress heeft zo’n sterke extensibility dat het voor bijna ieder merk, medium, instantie of bedrijf die ‘iets met content willen of moeten’ eigenlijk de ideale oplossing is. Je kunt met gemak bij je eigen content en – niet onbelangrijk – het blijft volledig van jezelf. Ga je posten op sites als Medium, dan is het maar de vraag of je wel rechthebbende van je eigen artikelen bent. Bovendien bouw je dan vooral aan het merk Medium, en niet aan dat van jezelf.”

Of je nu een grote webwinkel runt, veel data moet ontsluiten, een complete mediabank onderhoudt of persberichten verstuurt, met WordPress en al haar extensies is de bouw en onderhoud opeens een stuk overzichtelijker dan voorheen. En komen er nieuwe technieken of systemen om de hoek kijken, dan zal de community er waarschijnlijk direct mee aan de gang gaan. Het maakt het CMS enorm toekomstbestendig. Sterker nog: door de community zal de kwaliteit van het systeem alleen maar stijgen, stelt Laan. “De community onderstreept de boodschap democratise publishing volledig: er wordt continu gewerkt om WordPress steeds beter en toegankelijker te maken.”

En dat is dan ook gelijk de grootste kracht van het CMS: haar gebruiksvriendelijkheid kent bijna geen gelijke. Niet voor niets stapte NewsCorp Australia, een uitgever met liefst 111 titels, in zijn geheel over naar WordPress.

Stichting School en Veiligheid

Een goed voorbeeld op lokaal niveau is de verse website van Stichting School en Veiligheid, een stichting die als taak heeft gekregen dé kennisbank te zijn voor Nederlandse scholen. Het richt zich op schoolleiders, leraren, vertrouwenspersonen, ouders en leerlingen en wordt gesubsidieerd door het Ministerie van OCW.

 “School en Veiligheid gebruikte Liferay als CMS. Ze besloten te switchen naar WordPress.” Het WordPress team van Yard verzorgde de volledige migratie en biedt de stichting nog altijd service en ondersteuning. “Verder hebben we de complete structuur van de site nagelopen en hebben deze overzichtelijker gemaakt.”

WordPress is ook erg interessant voor organisaties die ‘druk’ ervaren om te publiceren. WordPress verlaagt de drempel om te gaan publiceren door haar functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid ”, aldus Laan. “En dat is voor ieder bedrijf natuurlijk handig.”

WordPress: voordelen op een rij

De voordelen van WordPress, geselecteerd door Ruud Laan, WordPress Consultant van Yard Digital:

  1. De mogelijkheden zijn haast eindeloos. Er zijn zoveel extensies dat er enorm veel keuzevrijheid is. Bovendien besparen die extensies tijd: je hoeft (grote of kleine) functionaliteiten niet meer te ontwikkelen – dat heeft WordPress en haar community namelijk al voor je gedaan. Dat zorgt ervoor dat je je beter kunt focussen op je eigen product.
  2. Het CMS is zeer gebruiksvriendelijk. Er is natuurlijk een learningcurve, maar er is veel materiaal voor handen voor training en achtergrondinformatie, waardoor iedereen ermee kan werken en erop publiceren. Het CMS zelf is volledig vertaald in 56 talen.
  3. Er zijn veel mensen zijn die het platform beheersen en er extensies voor ontwikkelen. Daardoor blijft WordPress voorloper en is het een zeer toekomstbestendig CMS.
  4. Je behoudt ownership over je eigen materiaal en platform. Dat zorgt ervoor dat je veel keuzevrijheid hebt.

Deel: