• Gemiddeld 6 antwoorden per vraag

  • 20.000 persoonlijke e-mails

  • 30% tijdsbesparing op e-mailing

De behoefte

De branchevereniging wilde een platform creëren om leden met elkaar te verbinden, te stimuleren om kennis te delen en proactief te betrekken bij de vereniging. Zodat de makelaars de kracht van het grote netwerk kunnen gebruiken. Op deze manier kan de branchevereniging meer impact maken en leden meer  ondersteunen in vrij ondernemerschap.  

Online communityplatform

Samen met Yard | Digital Agency ontwikkelden zij het online communityplatform en de bijbehorende mobiele app. Het platform draait op de onlinecommunitysoftware Yunits. Yunits is het communityplatform dat branche- en beroepsverenigingen helpt om de betrokkenheid van leden te vergroten en leden eenvoudiger en sneller met elkaar te verbinden.  

Communitystrategie

Daarnaast heeft communitystrateeg Mathijs Vleeming samen met de marketingafdeling van de vereniging een strategie ontwikkeld en de community uitgerold. Eerst onderzocht Mathijs samen met het verenigingsbureau wat de potentiële meerwaarde van een online community is. Ook inventariseerden ze binnen de verschillende afdelingen wat hun behoeften en bijdragen zijn. En onderzochten ze de behoeften en drijfveren van de deelnemers. Daarna begeleidde Mathijs de uitrol van het platform. Samen pasten ze best practices toe bij het inrichten van het platform, en stelden een onboardingsplan en een content- en activatiekalender op met verschillende afdelingen. Daardoor kende het communityplatform een vliegende start. Zelfs zonder dedicated community manager. 

Inrichting platform

Het online communityplatform Connect is zo ingericht dat het leden verbindt op basis van de gemeende delers:

  • Thema’s: waar hebben leden interesse in? Waar willen ze meer over leren? Waar zijn leden expert in en waarover kunnen zij kennis en expertise delen? We hebben samen 14 thema’s geïdentificeerd die voor leden relevant zijn.
“Wat kom je halen en wat kom je brengen?”. Deelnemers wordt direct na activatie van hun account gevraagd in welke thema’s ze interesse en expertise hebben, zodat ze relevante notificaties krijgen en proactief worden uitgedaagd om mee te doen.
De email-notificatie voor een nieuwe vraag in jouw expertise thema.
  • Vraag & antwoord: leden stellen vragen en helpen elkaar door vragen van andere leden te beantwoorden. De vragen zijn ingedeeld in thema’s. Deelnemers geven zelf aan welke thema’s ze interessant vinden. Als binnen die thema’s nieuwe vragen worden gesteld, krijgen ze daarover een notificatiemail. Zo zijn die mailtjes dus altijd relevant. Verschillende medewerkers en/of ervaren leden modereren de community zodat geborgd is dat geen onjuiste antwoorden worden gegeven. 
  • Werkgroepen: Vastgoed Nederland heeft actieve kennisgroepen en projectgroepen. Deze groepen zijn samengebracht in online werkgroepen, zodat deelnemers elkaar makkelijker kunnen vinden en samenwerken.
  • Evenementen en congressen: voor de regiogroepen organiseert Vastgoed Nederland evenementen. De regiogroepen komen ieder jaar samen tijdens de “Ronde door Nederland”, waarvoor deelnemers zich met een druk op de knop via het platform kunnen aanmelden.
  • Profielen: leden kunnen elkaar makkelijk vinden via een digitale ledenlijst. Daarbinnen kunnen ze zoeken aan de hand van zoekcriteria. De ambitie is om de komende tijd dit nog specifieker te maken op basis van kwaliteitscriteria.
  • Documenten: een selectie van relevante documenten.
  • Prikbord: op het prikbord plaatsen leden oproepen aan collega-leden.

Voordelen

De online community levert Vastgoed Nederland 7 verschillende voordelen op:

  • Leden werken beter, slimmer en efficiënter doordat ze gebruik kunnen maken van elkaars kennis en expertise. Hierdoor hoeven ze het wiel niet opnieuw uit te vinden.
  • Het verenigingsbureau kan haar tijd efficiënter besteden, doordat leden elkaar helpen. Leden stellen en beantwoorden elkaars vragen, ook vragen die het verenigingsbureau anders zou krijgen. 
  • Alle kennis is goed terug te vinden. Alles wordt veilig opgeslagen op het platform en is makkelijk doorzoekbaar. 
  • “De vereniging in je broekzak”: leden zijn het hele jaar door, altijd en overal, verbonden met andere leden en met kennis. Dit is niet alleen afhankelijk van evenementen. 
  • Communicatie en dienstverlening vanuit Vastgoed Nederland zijn altijd relevant. Ze sluiten namelijk aan bij de interessegebieden en expertise van leden. Bovendien bepalen leden zelf hoe vaak ze notificaties en nieuwsbrieven ontvangen vanuit Connect. Dat voorkomt een overvloed aan mails.  
  • Hogere betrokkenheid van leden. Connect heeft het eenrichtingsverkeer per e-mail aangevuld met laagdrempelige, interactieve communicatie via het communityplatform. Daardoor dragen meer leden bij aan de vereniging. 
  • Evenementen en het communityplatform versterken elkaar. Leden melden zich direct en eenvoudig op het platform aan voor evenementen. En de vereniging kan het platform gebruiken om voor, tijdens en na het evenement de interactie met leden aangaan over onderwerpen die aansluiten bij het evenement. Zo gaat het nog meer leven. 
  • Efficiëntere communicatie en eventmanagement doordat Vastgoed Nederland hier maar één centraal platform voor nodig heeft. 

Resultaten

Al snel werd duidelijk dat Connect voldoet aan een behoefte én dat de communitystrategie succesvol is:

  • In de eerste 3 maanden (mei-juli 2024) stelden leden gemiddeld 45 vragen per maand en gaven 227 antwoorden.
  • In maart 2025 (na de fusie) werden 91 vragen gesteld en 645 antwoorden gegeven door leden. 
  • Elke vraag krijgt gemiddeld bijna 6 (5,9130) antwoorden.
  • Elke vraag krijgt een eerste reactie binnen gemiddeld 8 uur.
  • 26% van de leden draagt bij op het platform. 
  • Het platform verstuurde van mei 2024 tot februari 2025 ongeveer 20,000 gepersonaliseerde e-mail notificaties automatisch per maand naar de toen ongeveer 1400 leden. 
  • Ontvangers openen 64% van de e-mails. 
  • Vanuit een mail klikt 17% door.  
  • In de maand maart 2025 (na de fusie) werden 73,384 gepersonaliseerde email-notificaties verstuurd naar bijna 2000 leden, met een open rate van 55% en een click rate van 19%.
  • Het verenigingsbureau geeft aan ongeveer 30% tijd te besparen op het opstellen en versturen van nieuwsbrieven. Dit gaat nu volledig automatisch. 

Er werden ook oproepen op het prikbord geplaatst door makelaars die hun kantoor ter overname aanboden. Dit soort “marktplaats interacties” ontstonden organisch, omdat leden laagdrempelig bij elkaar gebracht worden. 

Door deze actieve deelname van zijn leden heeft het verenigingsbureau beter inzicht in actuele onderwerpen en vragen, waar het met zijn dienstverlening snel op in kan spelen

Betrokkenheid verhogen door leden te verbinden met relevante digitale dienstverlening en communicatie

Michel van Dragt, Allround Marketeer bij Vastgoed Nederland, is blij met de resultaten van  Connect: “Het is echt tof om te zien dat onze leden het platform omarmen en elkaar op het platform helpen, vooral door het stellen en beantwoorden van vragen. Deze vragen werden voorheen óf niet gesteld, óf ze werden aan het verenigingsbureau gesteld en één op één beantwoord. Dit laat dus zien dat onze beslissing om een online communityplatform voor onze leden te implementeren, voorziet in een behoefte én ons efficiënter laat werken.” 

Meer betrokkenheid en directe communicatie

Michel van Dragt ziet veel voordelen in  Connect: “We communiceren nu direct met onze leden, in plaats van te wachten op onze nieuwsbrief. Doordat onze leden actiever meedoen, weten we ook beter wat er speelt onder leden, waar we op in kunnen spelen met relevantere content, dienstverlening en evenementen. Bovendien kunnen onze leden kunnen zich makkelijker aanmelden voor evenementen op hetzelfde platform.”  

Samen met leden verder ontwikkelen

Vastgoed Nederland blijft werken aan het platform. Samen met communitystrateeg Mathijs Vleeming gaan ze aan de slag om de communitystrategie verder te ontwikkelen. Om zo leden nog meer te betrekken bij de community. 

Meer weten over een online communityplatform?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een online community voor jouw vereniging? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.  

Podcast

Mathijs Vleeming en Dennis van Aalst gingen met Vastgoed Nederland (voormalig VBO) Directeur Hans van der Ploeg in gesprek over de waarde en mogelijkheden van  Connect. Ze bespreken wat een online community waardevol maakt voor makelaars en taxateurs, wat de doelen van de Connect-community zijn, en hoe het platform bijdraagt aan het succes van de leden.

  • DNA Q-sessie ism Yard: slim verenigen met de verenigingsschroef:
    digitale groei en ledenverbinding.

    Hoe zou je vandaag een moderne vereniging oprichten? Begin je met briefpapier en commissies, of start je direct online, waar leden samenkomen om nieuwe initiatieven te ontwikkelen? De digitale transformatie biedt verenigingen enorme kansen om hun impact te vergroten, maar hoe combineer je traditionele werkwijzen met moderne technologieën?

    Tijdens deze Q-sessie, die DNA organiseert in samenwerking met Yard|Digital Agency en Marike Kuperus, duiken we in de toekomst van verenigen naar aanleiding van dit artikel dat wij schreven voor de laatste editie van VM Magazine.

    We laten zien hoe de verenigingsschroef als strategisch model kan helpen om digitale middelen effectief in te zetten. Daarnaast ontdek je hoe Vereniging Vastgoed Nederland met hun online community Connect leden op een innovatieve manier verbindt met indrukwekkende resultaten.

Blog.

Digitale toegankelijkheid (of: accessibility) is binnen de online informatievoorziening een van de belangrijkste items van dit jaar. De overheid vindt het belangrijk dat websites en applicaties voor iedereen geschikt zijn,…
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.