Spring naar content

Een online community lanceren is één ding. Maar dan… het activeren van een online community gaat meestal niet vanzelf. Hieronder deelt Yard Community – gebaseerd op onze eigen ervaringen – vijf communitymanagement tips voor de startende communitymanager.

Communitymanagement tip 1: Weet wat de doelgroep interessant vindt

Een ramp voor de beginnende communitymanager: bezoekers blijven uit, niemand reageert, berichten hebben weinig clicks. De crux is ervoor te zorgen dat je content relevant is voor je potentiële bezoekers. Een ledensurvey maakt inzichtelijk wat er onder de doelgroep leeft. De redactie van Allesoversport, het kennisportaal voor antwoorden op vragen over sport en bewegen, voerde zo’n survey uit. Vervolgens vroegen ze experts in het netwerk een artikel te schrijven over de gewilde onderwerpen.

Als je community al een tijdje draait, kun je monitoren waar behoefte aan is. Je ziet welke artikelen vaak gelezen worden en welke zoektermen er worden gebruikt. Op basis hiervan beslis je welke content ontwikkeld moet worden.

2. Werk als community manager met early adopters of ambassadeurs

Voor een succesvolle community is het belangrijk dat er regelmatig nieuwe berichten worden geplaatst. Om een community ‘volwassen te laten worden’ moet minimaal 1 op de 10 deelnemers regelmatig bijdragen. Weinig community’s halen dit vanaf dag één. Daarom is de inzet van ‘early adopters’ of ‘ambassadeurs’ essentieel. Benader enthousiastelingen om bij te dragen aan de community én faciliteer ze hierin. Andere deelnemers zijn sneller geneigd iets te posten als anderen hen voorgingen.

3. Waardeer actieve gebruikers

Als communitymanager moet je ervoor zorgen dat actieve gebruikers zich gewaardeerd voelen. Geef inzicht in het aantal keer dat een post gelezen wordt en zorg ervoor dat berichten ‘geliked’ en op social media gedeeld kunnen worden. Hoe hoger de waardering voor een bericht, des te groter de kick voor de auteur. Zet de trouwe deelnemer een keer echt in de schijnwerpers, door bijvoorbeeld een interview met hem te plaatsen.

4. Link je community aan populaire websites en tools

Als je community nog nieuw en onbekend is, voelen mensen nog geen noodzaak om een bezoek te brengen. Een manier om traffic te verhogen, is onmisbare tools of informatie naar je community te verplaatsen. Denk aan een kalender die eerder op het intranet stond, of een goed gebruikte vacaturebank. GGD-GHOR Nederland zag daardoor het aantal pageviews op hun Kennisnet opeens enorm stijgen.

Erik de Bos, voormalig applicatiebeheerder bij de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht: ‘Studenten vroegen of ik de collegesheets op onze digitale leeromgeving WebCT wilde zetten. Vervolgens logden ze na elk college in om de sheets te downloaden. De studenten maakten meteen ook meer gebruik van de andere tools in WebCT.’

5. Verlaag de drempel om bij te dragen

Zorg ervoor dat je community onderdelen bevat die laagdrempelig zijn zoals een prikbord of een poll. Een deelnemer kan zo met één muisklik of een paar regels al een bijdrage leveren. Als het gaat om  bijdragen die meer moeite kosten, zoals het schrijven van een blog, help je deelnemer hiermee! Geef workshops online schrijven, ga naast je collega zitten om uit te leggen hoe de community werkt. Deze investering betaalt zich terug door een goed bezochte, interactieve community!

Deel: