Online magazines zijn er in verschillende verschijningsvormen. De hamvraag: voor welke vorm kies je? Een soort bladerbare PDF zien we vaak voorbijkomen, maar die ontstijgen –hoe mooi vormgegeven ook- vaak niet de folder op de website van de Blokker. Nee, wij zien online magazines niet als bladerbare PDF’s (wat feitelijk hetzelfde is als drukwerk, maar dan op je scherm), maar als een integraal onderdeel van de website waarop artikelen te vinden zijn met de look en feel van een magazine (zoals een website van een krant of tijdschrift). Een online magazine kan op die manier een heel krachtig instrument zijn om meer traffic naar je website te genereren en conversie te verhogen. Mits het dus op de juiste manier wordt ingezet. Hoe zet je een online magazine dan goed in? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet.

1. Zet in op allerlei kanalen

“Every company is a media company”, stelt Financial Times journalist Tom Foremski. Dit idee dat organisaties zich meer als contentmakers gedragen om hun doelen te behalen zien wij ook bij onze klanten binnen zorg en welzijn steeds meer terugkomen. Zorg- en welzijnsorganisaties moeten tegenwoordig hun eigen diensten vermarkten, zowel offline als online. Een online magazine kan daar goed bij helpen. Ons advies: gebruik diverse kanalen; (online) magazine, website, social media, maar ook drukwerk en bijeenkomsten. Juist de combinatie van goed op elkaar afgestemde kanalen zorgt voor een groot bereik. Dit zorgt voor meer traffic naar en op je website, en uiteindelijk voor een hogere conversie. Wie bereik jij op dit moment met jouw online kanalen? Haal jij er op dit moment alles uit, wat er in zit? Maak je al gebruik van de kracht van een online magazine?

2. Publiceer in kortere cycli

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen offline en online magazines. Zo verschijnt een geprint magazine periodiek (bijvoorbeeld maandelijks), en is dit geprinte magazine een bundeling van artikelen. Dat is wel zo efficiënt, want ieder artikel stuk voor stuk afdrukken en verspreiden zou veel tijd en geld kosten. Online magazines hebben niet de beperkingen van drukwerk. Je zit niet vast aan de kosten en moeite van het drukken en dus hoef je niet meer te bundelen. Dat is een belangrijk verschil! Denk bijvoorbeeld aan websites van kranten; zij zetten toch ook niet elke ochtend alle artikelen voor die dag online en doen dan de rest van de dag niets meer?

Ons advies is daarom: doe dit als organisatie ook zo. Wij zien online magazines niet als bladerbare PDF’s, maar als een integraal onderdeel van de website waarop artikelen te vinden zijn met de look en feel van een magazine (zoals een website van een krant of tijdschrift).

Verschillen drukwerk en online magazines:

Drukwerk

✓ Goede fysieke eye-catcher
✓ Statisch en niet geïntegreerd
✓ Gebundeld wegens efficiëntie

Online magazine

✓ Eigen look & feel
✓ Continu aanwezig
✓ Geen bundeling nodig
✓ Integreren met webpagina’s en social media
✓ Dynamische content
✓ Positieve SEO impact
✓ Mobiel bereikbaar

3.Creëer snappy content

Biedt regelmatig compacte content aan, liever één artikel per week dan zes artikelen per maand in een gebundelde uitgave. Dat bundelen is immers niet meer nodig. De losse ‘snappy’ of ‘snippet’ artikelen bieden een aantal voordelen ten opzichte van gebundelde content. Een groot voordeel is dat deze content goed deelbaar wordt via social media. Als je elke week één artikel publiceert en deelt via social media kom je veel vaker onder de aandacht bij je volgers dan wanneer je dat maar vier keer per jaar doet.

Daarnaast wordt online content vluchtiger gelezen dan een fysiek magazine. Je moet dus rekening houden met de spanningsboog van de lezer. Vermoei je lezer minder door ze niet een heel themanummer door te laten klikken, maar zorg dat ze per artikel kunnen scannen waar hun interesses naar uitgaan. Je creëert hiermee de volle aandacht.

Tot slot kun je je content beter timen. Je bent beter in staat aan te sluiten bij de actualiteit en het gesprek van de dag. Op die manier vergroot je je relevantie en de kans dat het aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep. Bijkomend voordeel is dat je niet hoeft te wachten met publiceren tot de gehele bundel klaar is. Op ieder gewenst moment kun je publiceren en zichtbaar en vindbaar zijn. Voorkom dat je mosterd na de maaltijd wordt!

Het publiceren in korte cycli vereist een andere werkwijze; de deadline is niet over een maand, maar volgende week. Je kunt het vergelijken met een scrum-werkwijze; na elke sprint lever je een feature, in dit geval een artikel, op. De artikelen publiceer je dus niet meer gebundeld in één editie. Het artikel ís de editie. Wel blijft het mogelijk om artikelen die qua thematiek samenhangen in een nieuwsbrief of e-book gecombineerd aan te bieden. Zo krijg je toch een themanummer.

4. Maak je magazine responsive

Veel online magazines in de vorm van bladerbare PDF’s zijn gericht op tabletgebruik. Ons advies is om je niet alleen te beperken tot uitsluitend tabletbezoekers. Hoeveel procent van je doelgroep bekijkt je online magazine daadwerkelijk op een tablet? Als dat percentage niet heel hoog ligt scoor je beter met een responsive online magazine-template. Daarmee bedien je zowel je bezoekers op desktop, als je bezoekers op tablet en mobiel en zorg je voor een goede gebruikerservaring en maximaal bereik wat betreft device type.

Heb je als organisatie al een responsive website? Zet je online magazine in als verlengstuk van je website. Met een content management systeem zoals WordPress is dit heel goed mogelijk. Het mooie is dat je daardoor magazine-artikelen kan koppelen aan bestaande webpagina’s, ter verdieping of uitleg. Ook kun je dan op een magazine-artikelpagina elementen uit je website terug laten komen, zoals aanmeldformulieren of contact-buttons. Zo kunnen de artikelen bijdragen aan conversie!

5. Maak je online magazine SEO-proof voor een betere vindbaarheid

Het integreren van je online magazine met je website heeft nog een groot voordeel. Je zorgt ervoor dat je content goed geïndexeerd wordt door Google. Hiermee scoor je dus hoger op het gebied van SEO en conversie. Op deze manier kan je website (nog) beter gevonden worden door je doelgroep. Voorwaarde is wel dat je je content voor SEO optimaliseert. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees dan onze SEO-blog.

6. Combineer de push- en pull-werking voor een krachtiger marketinginstrument

Je website is een pull-medium want bezoekers van je website komen vaak met een gerichte vraag of behoefte naar je website toe. Een online magazine wordt in veel gevallen ingezet als een push-medium; je attendeert je doelgroep op je online magazine door middel van een mailing of via social media. Je weet van je ‘abonnees’ dat ze geïnteresseerd zijn in de inhoud. Mensen die niet op je mailinglist staan, krijgen je online magazine vaak niet onder ogen. Is dat zonde? Ja, want nu beperk je je tot deze vaste club mensen. Mogelijk zijn er meer mensen geïnteresseerd, maar zijn zij niet op de hoogte van het bestaan. Enerzijds omdat je ze er niet op attendeert, anderzijds omdat je online magazine niet door Google geïndexeerd wordt. Een online magazine is daarmee een mooi voorbeeld van inbound marketing. Dit is het proces dat potentieel geïnteresseerden naar jou toekomen omdat je voor hen iets toevoegt, iets relevants te bieden hebt. Het integreren van je online magazine zorgt voor een krachtiger marketinginstrument. Je zet je magazine nu immers in als push- én als pull-medium in. Het bereik van je online magazine en de extra leads die je kunt genereren naar je website worden ermee vergroot.

7. Je doelgroep binden met boeiende verhalen

Last, but not least: Je boekt uiteraard alleen resultaat als de content van je online magazine krachtig is. Je kunt nog zo’n mooi vormgegeven online magazine hebben, zonder boeiende content bind je je doelgroep niet. De sleutel tot succes zit dus vooral in de content! Deze content van een online magazine is van een andere orde dan de content op je website. De content van je online magazine heeft een meer verhalend karakter. Het is bijvoorbeeld een verdiepend achtergrondverhaal rondom een actueel item, of een inspirerende tekst over een gebeurtenis of casus. Door goede verhalen die de doelgroep echt aanspreken en door aan te sluiten bij hun beleving, zorg je voor binding met je doelgroep. Waar pagina’s op je website mooie praatjes hebben over wat je als organisatie doet en kunt, laat een online magazine de bezoekers inzien dat je echt inhoudelijk verstand hebt van zaken en dat je betrokken bent. Dat is de toegevoegde waarde van magazine-artikelen tegenover pagina’s van je website.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem contact op met Nicol Nijland via nicol@yard.nl of 030 – 234 10 20.

Deel:

The owner of this website has made a committment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.