Spring naar content

Veel gemeenten doen er alles aan om zo goed mogelijk te scoren bij Google. Tegelijkertijd laat de interne zoekfunctie op de eigen website bij een hoop gemeenten nog veel te wensen over. Je gemeentewebsite opbouwen aan de hand van een search based-architectuur kan uitkomst bieden. Wat is het precies?

Het geldt bijna voor alle websites: bezoekers komen steeds minder vaak binnen via de homepage en steeds meer via social media en zoekmachines. Dat heeft grote gevolgen voor de opbouw en structuur van je website. Dit vergroot het belang van de eigen zoekfunctie. Want de zoekfunctie is de ideale manier om bezoekers naar de juiste pagina te dirigeren als ze niet op je homepagina zijn geland. Een gebruiker die je website binnenkomt na op Google te hebben gezocht op ‘paspoort aanvragen gemeente’, zou bijvoorbeeld ook zomaar eens de openingstijden van het gemeentehuis willen weten, of wanneer het afval wordt opgehaald rond de feestdagen.

Bezoekers komen steeds minder vaak binnen via de homepage. Dat heeft gevolgen voor de opbouw en structuur van je website, en het vergroot het belang van de eigen zoekfunctie.

Bij de meeste websites is de zoekfunctie echter nog altijd een losstaand onderdeel – soms wordt zelfs gebruik gemaakt van externe zoekmachines als Google Custom Search – met zijn eigen ‘indexing engine’. Het gevolg is dat de zoekresultaten vaak redelijk belabberd zijn en niet automatisch ververst worden zodra de beheerder/webredacteur iets heeft aangepast. Ten opzichte van deze traditionele zoekfunctie biedt de revolutionaire search-based architectuur vier grote voordelen.

Voordeel 1: betere zoekresultaten door volledige integratie

Bij een search-based architectuur is de zoekfunctie een volledig geïntrigeerd onderdeel binnen je CMS (Content Management System). In het kort houdt een search-based architectuur het volgende in. Je website wordt zodanig opgebouwd dat de structuur volledig in dienst van de zoekfunctie staat, bijvoorbeeld door alle informatie/content hiërarchisch te ordenen.

Bovendien is de zoekfunctie bij een search-based architectuur in staat om informatie uit meerdere silo’s te ontsluiten voor de bezoekers. En de gebruiker heeft er immers geen boodschap aan dat de informatie op je website afkomstig is uit meerdere systemen; die wil gewoon zo snel mogelijk naar de juiste pagina verwezen worden.

Bij een search-based architectuur staat de structuur van je website volledig in dienst van de zoekfunctie. Dat zorgt ervoor dat de zoekfunctie informatie uit meerdere silo’s kan ontsluiten.

Voordeel 2: zoeken op verschillende soorten content

Content op websites bestaat in verschillende vormen, variërend van webpagina’s en afbeeldingen tot documenten en video’s. Met een volledig geïntegreerde zoekfunctie maak je het mogelijk om al deze verschillende soorten content,  gestructureerd en ongestructureerd, op een gebruiksvriendelijke manier aan de bezoeker te tonen op één enkele pagina.

Voordeel 3: real time zoeken

Een van de grootste problemen met traditionele zoekfuncties die geen integraal onderdeel van je CMS uitmaken, is dat de zoekindex niet voortdurend wordt vernieuwd. Met als gevolg dat nieuwe content die is toevoegt niet direct te vinden is voor de bezoeker. Voor gemeenten die bijvoorbeeld hun website snel updaten bij calamiteiten kan dit essentieel zijn. De indexen van zoekfuncties op basis van een search based-architectuur worden wel voortdurend ververst.

Voordeel 4: gepersonaliseerde zoekresultaten

Het laatste voordeel van search based-architectuur is dat de integratie van de zoekfunctie het mogelijk maakt om zoekresultaten te tonen die voor elke unieke bezoeker op maat worden gemaakt. Zoekt een bezoeker bijvoorbeeld op ‘parkeervergunning’ en heeft hij of zij al eerder een aantal pagina’s bezocht die met het onderwerp te maken hebben, dan kan het voor die specifieke bezoeker van belang zijn dat de zoekresultaten daarop worden aangepast. Een search based-architectuur maakt dat mogelijk.

Deel: