Is jouw website al klaar voor 2017? En voldoet mijn website aan de richtlijnen die zoekmachines voor mobiele zoekopdrachten vereisen? Dit zijn vragen die iedere website eigenaar zich moet stellen. Als projectmanager binnen Yard Digital is Martin Donk betrokken bij diverse de ontwikkeling van diverse website. Hij adviseert en informeert opdrachtgevers over online ontwikkelingen en kijkt of alle online toepassingen nog aan alle kwaliteitseisen voldoen. Zo kijkt hij ook welke aanpassingen Google doorvoert en wat daarvan de consequenties zijn. In deze blog lees je meer over het belang van een goede mobiele ervaring in relatie tot de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines als Google.
Groei van zoekmachines
Iedere seconde zijn er 40.000 zoekopdrachten binnen Google, dat zijn 3,5 miljoen zoekopdrachten per dag. Zoekmachine optimalisatie groeit harder dan ooit, dit merken wij door de toenemende vraag naar SEO optimalisatie. Het is goed te zien dat organisaties hier steeds meer rekening mee houden. Idealiter is zoekmachine optimalisatie (SEO) onderdeel van je dagelijks werk. Op welk trefwoorden of op welke trefwoorden wil je vindbaar zijn? Deze keuze is de basis voor iedere tekst, tweet, link en reactie die je plaatst.
Zoekmachines binnen mobiele apparaten
Naast de groei van de zoekmachine optimalisaties, blijft het gebruik van internet op mobiele devices ook groeien en nemen snelheden toe. Zoekmachines anticiperen hier op. Zo heeft Google haar indexering aangepast en hebben zij er voor gekozen om een aparte indexering voor mobiele apparaten te gebruiken. Dit heeft voor mobiele gebruikers als voordeel dat zij nagenoeg geen zoekresultaten te zien krijgen die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.
Mobiele indexering van Google
De mobiele indexering zorgt ervoor dat alleen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik worden getoond. Dit maakt dat de zoekresultaten op een desktop of laptop anders zijn dan de zoekresultaten op een mobiel apparaat. Yard Digital maakt daarom al enige tijd geen websites meer die niet responsive zijn. Een responsive website is een site die automatisch schaalt naar de grootte van het scherm. En is dus geoptimaliseerd voor verschillende apparaten zoals desktop, laptop, tablet, smartphone. Google straft dus websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.
Wat moet ik doen om binnen mobiele zoekopdrachten zichtbaar te blijven?
Om binnen de mobiele zoekopdrachten van Google zichtbaar te blijven, moet je ervoor zorgen dat je website:
- geoptimaliseerd is voor de verschillende apparaten. Dit kan door middel van een mobiele versie van je website of een responsive website;
- geen horizontale scrollbar heeft;
- de links en buttons niet te dicht op elkaar staan. Ook moeten ze ‘fingerproof’ zijn. Dus groot genoeg om er met je vinger op te klikken;
- een snelle laadsnelheid heeft. Hoe sneller de pagina binnen je website laadt hoe beter de beoordeling van Google. De snelheid kun je testen met behulp van de Google Mobiel Friendly Tool. Yard Digital zorgt ervoor dat je website een snelle laadsnelheid heeft. Dit doen wij door o.a. goed te kijken naar technische optimalisaties. Zelf heb je ook invloed op de laadtijd door rekening te houden met de bestandsgrootte van je afbeeldingen. En wellicht kan Google AMP een goede rol spelen bij het verbeteren van de laadsnelheid van je website. Binnenkort publiceren we ook over dit onderwerp een blog.
Mobiele optimalisatie binnen WordPress
Yard Digital bouwt websites met het CMS WordPress. Een belangrijk tool (plugin) om websites te optimaliseren voor zoekmachines is Yoast SEO. Daarom installeren wij standaard voor al onze premium klanten deze plugin. Yoast heeft zojuist (17 januari 2017) een update van haar plugin uitgebracht. Deze update zorgt ervoor dat je onder andere de metadata van je pagina’s binnen je website kunt optimaliseren voor desktop en voor mobiele apparaten.
Er zijn nog meer onderdelen die belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie zijn. Lees ook het artikel over ‘voice-search’.
Conclusie
Is je website niet mobile proof dan ga je merken dat je steeds minder websitebezoekers via Google bereikt. Niet wenselijk toch? Benieuwd naar wat Yard kan betekenen? Neem dan contact op met Martin via martin@yard.nl of 030 – 234 10 20.