Een kennisbank is ideaal om een grote hoeveelheid content te delen met de bezoekers van jouw website. Maar hoe zorg je er nu voor dat de kennisbank overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is? Wij vertellen je waar je op moet letten.
Wat is een kennisbank?
Een kennisbank is een centrale plek op je website waar alle kennis of producten van jouw organisatie samenkomen. Denk aan artikelen, cijfers, stappenplannen, praktijkvoorbeelden en tips. Soms heet de kennisbank ook wel kennisplein, kennisportaal of producten- en dienstencatalogus. Het gaat in ieder geval om een verzameling van veel verschillende content. Via filters en een zoekfunctie kunnen bezoekers makkelijk relevante informatie vinden.
Waaruit bestaat een kennisbank?
Een kennisbank bestaat uit 3 typen pagina’s:
- Overzichtspagina: de verzameling van content. Hier kan de bezoeker filteren op categorieën of een gerichte zoekopdracht invoeren;
- Detailpagina’s: op deze webpagina’s staat de content;
- Inspiratiepagina’s: landingspagina’s met daarop uitgelichte content. Hiermee inspireer je je bezoekers en leid je hen naar de kennisbank.
Opzetten van een kennisbank
Waar moet je nu over nadenken of op letten als je een kennisbank gaat opzetten?
Filters
Allereerst moet je nadenken over de filters die je gaat gebruiken. Welke categorieën onderscheid je? En welke filteropties bied je per categorie? Deel dit slim in en zorg dat ze echt van elkaar verschillen. Wij adviseren om per categorie maximaal 10, maar liever 7 of 8 items te gebruiken. Dat is namelijk voor het brein makkelijker te scannen dan een lange lijst. Kijk ook naar de volgorde van de items. Zet bijvoorbeeld de populairste bovenaan.
Bedenk ook of je de filters uitklapbaar wilt maken. En welke dan standaard in- of uitgeklapt moeten zijn. Soms is je content zo divers dat je veel verschillende filters hebt. Door ze uitklapbaar te maken kun je het toch overzichtelijk houden.
Besloten of open content
Beslis of je jouw content open aanbiedt aan alle bezoekers of alleen aan leden met een inlog. Die beslissing neem je door te kijken naar jouw content. Is de meerderheid daarvan exclusief voor leden bedoeld of juist voor een breed publiek? Een combinatie van beide kan ook. Voeg dan een categorie toe om te filteren op content die speciaal voor leden is.
Het heeft voordelen om in ieder geval een deel van je content open aan te bieden. Je kunt dan aan potentiële leden beter laten zien wat je te bieden hebt. Bovendien kan Google je website makkelijker indexeren (SEO). Daardoor is je site beter vindbaar via Google.
Koppeling met partnerwebsites
Bedenk of je de kennisbank wilt koppelen aan websites van partnerorganisaties. Wij raden aan om dit te doen als jullie dezelfde doelgroep hebben. Zo stimuleer je het gebruik van de kennisbank. Zorg bijvoorbeeld voor een zoekbalk op partnerwebsites, waarmee de bezoeker rechtstreeks in de kennisbank kan zoeken. Of laat partnersites artikelen uit de kennisbank opnemen in hun eigen aanbod. Dat kan via een API-koppeling.
Inspiratiepagina’s inrichten
Denk na over hoe je de inspiratiepagina’s gaat inrichten. Wij raden aan om per thema één inspiratiepagina te maken. Daarop licht je relevante content uit. Bijvoorbeeld via een top 5 van veelbekeken artikelen, een overzicht van de nieuwste artikelen en de keuze van de redactie. Maak wel duidelijk om wat voor soort content het gaat. Zijn het bijvoorbeeld praktijkvoorbeelden of wetenschappelijke artikelen?
Detailpagina’s inrichten
Als je de detailpagina’s gaat inrichten, zijn een aantal zaken belangrijk:
- Kies een korte, krachtige titel;
- Gebruik de juiste zoekwoorden. Denk daarbij vanuit je bezoekers. Waar zoeken zij op om op deze pagina uit te komen?;
- Voeg eventueel call-to-actions toe, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper;
- Besteed aandacht aan linkbuilding. Je wilt mensen zo lang mogelijk inspireren. Dat doe je door op de pagina links op te nemen naar andere relevante content.
Andere handige tips
Tot slot nog een paar korte tips:
- Plaats een deelfunctie, zodat bezoekers makkelijk interessante content kunnen delen met anderen;
- Maak het mogelijk om verder te klikken naar andere inspirerende artikelen van dezelfde auteur;
- Bied bezoekers de keuze tussen lijstweergave en gridweergave van de zoekresultaten;
- Monitor hoe vaak en hoe lang bezoekers je content lezen. Gebruik die informatie om te optimaliseren.
Of: schakel hulp in
Worstel je, ondanks deze adviezen, toch met het opzetten van een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke kennisbank? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.