Er wordt nog te weinig online kennis gedeeld. Dat is onze sterke visie. Anno nu moet je als instelling laten zien dat je autoriteit hebt, maar tegelijkertijd ook goed luistert naar je doelgroep. Een community kan daar bijvoorbeeld bij helpen. In dit artikel wat praktische tips. 

  • Deel eigen kennis en profiteer van de feedback
    Ook al weet je nog zoveel van een onderwerp, je hebt nooit alle wijsheid in pacht. De truc is om je eigen vergaarde kennis te delen en te profiteren van de feedback van de community. Stel: je weet heel veel van het beleid rondom kinderen. Of je hebt een uitgebreide master gevolgd in pedagogiek. Daar kun je dan een heel uitgebreid online dossier voor op gaan zetten, maar weet je eigenlijk wel wat de belangrijkste vragen in het daadwerkelijke werkveld zijn? Een community levert zinvolle feedback. Je komt er mensen tegen die wellicht tegen andere problemen of zaken aanlopen waar jij nooit aan gedacht had. Met die feedback kun jij je online dossier verrijken en verbeteren.
  • Vertrek uit je ivoren toren!
    Subsidies lopen terug en er wordt mede daardoor constant naar het bestaansrecht van bepaalde kennisinstituten en brancheorganisaties gekeken. Als je zelf een onjuiste focus hebt, kan een community je daar heel goed op wijzen. Je komt er vanzelf achter waar vraag naar is, mits je goed naar de deelnemers blijft luisteren. Daarvoor moet je echt uit de ivoren toren stappen en tussen de mensen gaan staan. Ga de interactie aan, in plaats van zwijgend de reacties op een online platform te lezen. Met veel interactie en feedback kun je samen die nieuwe kennis ontwikkelen waar op dat moment behoefte aan is. Kortom: samen kom je verder. Voorbeelden van mooie communities kun je vinden op onze pagina met klantcases.
  • Verbind offline activiteiten (zoals een congres) met de online community
    Heftige discussie gehad op een community? Soms is het best fijn om elkaar zo nu en dan recht in de ogen aan te kijken en zaken te bespreken op een congres of kennissessie. Bovendien is het een goede manier om kennis te delen of te sparren over actuele zaken. En als er blijkbaar een groot thema leeft op het online platform, dan is een event de plek om daar uitgebreid op door te gaan. Om vervolgens tijdens de borrel elkaar wat beter te leren kennen. Gegarandeerd dat je online community daar ook de vruchten van plukt. BinnenYard | Digital Agency houden wij dan ook met regelmaat kennissessies, waar we bijvoorbeeld de digitale transformatie of actuele thema’s als webtoegankelijkheid bespreken. Check onze uitgebreide agenda voor een overzicht van alle sessies.

Voorbeeld van succesvol online kennisdelen

GGD GHOR heeft inmiddels een zeer succesvol communityplatform, waar circa tienduizend professionals in de publieke gezondheidszorg elkaar van de nieuwste informatie voorzien.

In onderstaande video legt Thea Aartsma, informatiespecialist binnen GGD GHOR Nederland uit wat het belang en voordeel is van hun community: 

Deel:

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.