Spring naar content

FNRS, de federatie van ruitersportcentra, was toe aan vernieuwing. Een nieuwe merkpositionering, waarbij de kernwaarden van de branchevereniging veel duidelijker in terugkwamen. Yard | Digital Agency hielp bij de ontwikkeling van een online strategie en community platform. 

FNRS is een vereniging met een rijke traditie. Het is in 1930 opgericht en telt inmiddels zo’n 450 aangesloten bedrijven of leden die ruwweg te omschrijven zijn als ‘ondernemers in de paardensport’. Van stalhouders tot opfokkers – de FNRS brengt iedereen die maar iets in deze omvangrijke industrie doet samen. 

Dat deed het tot voor kort vooral offline. “Onze website was verouderd. Onze leden konden er niet zoveel vinden. En wij zelf eigenlijk ook niet”, glimlacht Robert van Almkerk, coördinator brancheontwikkeling van de FNRS. “Een verbetering was noodzakelijk.”


“Kijk, wij hebben accountmanagers die op de weg zitten, maar online waren we maar moeilijk te vinden. Mensen bellen ons veel op, maar het digitale stuk ontbrak volledig. Dat moest echt anders.”


En dus ging Van Almkerk op zoek. “Wij hadden van tevoren uitgeschreven wat we wilden. Maar toen we in gesprek met Yard kwamen, bleek eigenlijk dat we als vereniging nog veel meer nodig hadden. Dat was best bijzonder – we hadden goed over onze online strategie nagedacht, maar Yard kwam met oplossingen die wij nooit hadden zien aankomen.”


Oplossingen die vooral gericht waren op interactie met leden. “Een branchevereniging is ook een netwerkorganisatie. We organiseren veel bijeenkomsten, onze leden vinden het leuk om elkaar te zien. Wij proberen gelijkgestemden bij elkaar te brengen. Die spreken offline met elkaar en hebben daar bijvoorbeeld een Whatsappgroep voor. Maar daar worden ze soms horendol van, omdat er veertig man in zitten en er iedere dag tientallen berichtjes worden gestuurd.”

Digitaal bij elkaar brengen

Als voorbeeld noemt de bevlogen coördinator moeilijke duurzaamheidsvraagstukken. “Veel ruitersportbedrijven willen zonnepanelen op het dak van hun stal of manege. Dan heb je te maken met subsidies en allerlei ingewikkelde zaken. Zaken waar iedereen die zonnepanelen wil mee te maken krijgt. Als je die mensen bij elkaar brengt, dan kunnen ze elkaar helpen. Dat kan nu digitaal. Ze kunnen op een bijeenkomst lang met elkaar praten en dan online de discussie voortzetten. Online helpt offline. ”

Het resultaat van de gesprekken met Yard was dan ook een omvangrijk content- en communityplatform met een koppeling naar het crm-systeem van FNRS, PerfectView. Leden staan online met elkaar in contact, kunnen kennis- bestanden en informatie uitwisselen, terwijl de administratieve kant ‘via de achterkant’ is centraal geregeld.  “De verwerking van onze relatiegegevens doen wij het liefst op een plek. Dat is gelukt. Ook het aanmelden van bijeenkomsten op de website wordt verwerkt in PerfectView. Deze samenwerking van systemen scheelt enorm veel tijd in de verwerking. Wij zijn daar echt heel erg blij mee.” 

Verbeterpunten

Toch zijn er nog altijd verbeterpunten. Niet voor niets zegt Van Almkerk dat in zijn ogen een website ‘nooit af is’. “Onze leden zijn paardenmensen, staan graag in de stal of geven les. Die zijn niet gewend aan computers. Die zijn het liefst de hele dag een manege aan het opknappen, bij wijze van spreken. Het interactieve gedeelte moeten we daarom veel meer activeren. Dat is ons grote doel de komende periode.”

Leden zitten in Whatsappgroepen. Daar worden ze soms horendol van, krijgen tientallen berichten per dag

Leden hebben automatisch een mail gekregen met een inschrijving voor de nieuwe site. “Mij valt het oprecht mee hoeveel mensen die de nieuwe website zien en bellen: ‘Hé, ik snap er niets van’. Ze zijn tevreden over onze grafische keuzes, onze indeling. Ze kunnen dingen makkelijker vinden. Ik had eind vorig jaar tot doel gesteld dat er minimaal 50 procent van onze leden eens op de nieuwe site gekeken moeten hebben. We zitten nu al op 75 procent. Veel hoger dan verwacht. Dat zegt eigenlijk genoeg, volgens mij.”

Deel: