Het digitale landschap voor branche- en beroepsverenigingen verandert in sneltreinvaart. Dat komt omdat leden nieuwe behoeften en verwachtingen hebben van hun vereniging. Hoe reageer je daarop en laat je jouw vereniging digitaal groeien? Mathijs Vleeming en Dennis van Aalst van Yard | Digital Agency, ontwikkelden het ‘Digitale Dienstverlening- & Communicatiemodel voor verenigingen’. Dit model geeft inzicht in waar jouw vereniging digitaal staat én waar groeipotentie zit.
Door: Mathijs Vleeming & Dennis van Aalst, Yard | Digital Agency
Grote verschillen
Verenigingen verschillen sterk in hoever ze zijn op het gebied van digitalisering. We deden een kleinschalig onderzoek onder 13 grotere Nederlandse branche- en beroepsverenigingen. Daaruit blijkt dat iets meer dan de helft van deze verenigingen geen langetermijnstrategie (>3 jaar) heeft met daarin een mix tussen offline en online kanalen.
Verenigingen hebben vooral moeite met het verhogen van de betrokkenheid van leden bij de vereniging. En ze willen weten hoe ze de aanwezige kennis binnen de vereniging beter kunnen delen.
In de praktijk
Tegelijkertijd zien we in de praktijk steeds vaker dat verenigingen digitale middelen succesvol inzetten om digitale communicatie, ledeninteractie en dienstverlening te faciliteren. Dat zien we in ons werk met meer dan 50 verenigingen bij Yard | Digital Agency, in ons netwerk, de trainingen die we met DNA geven en tijdens onze contacten met internationale verenigingen. Bijvoorbeeld op het Brussel International Association Forum (BIAF).
Hoe ziet deze trend eruit? Wat hebben deze succesverhalen gemeen? Op basis van onze kennis en inzichten hebben wij bij Yard het ‘Digitale Dienstverlening- & Communicatiemodel voor Verenigingen’ ontwikkeld.
Digitale Dienstverlening- & Communicatiemodel voor verenigingen
Het ‘Digitale Dienstverlening- & Communicatiemodel voor Verenigingen’ geeft inzicht in hoever een vereniging is op het gebied van digitalisering. Met de bijbehorende digitale scan voor verenigingen zie je snel waar jouw vereniging staat en waar groeipotentie zit. Het model neemt de veranderende rol van de vereniging als uitgangspunt: van de traditionele zendende, top-down vereniging, via de luisterende, democratische vereniging, naar de ‘vereniging van de toekomst’. Dit is de faciliterende, bottom-up vereniging. Door deze indeling toe te passen op verschillende aspecten van de vereniging, krijg je inzicht in waar jouw vereniging staat en hoe je de impact van jouw vereniging samen met je leden kunt vergroten. Want daar gaat het uiteindelijk om.
(klik op de afbeelding om te vergroten)
Vervolg
De komende weken behandelen we de verschillende aspecten van het model. We bespreken de theorie en praktijk, en geven daarbij allerlei voorbeelden. Ondertussen krijg je tal van tips voor hoe je jouw vereniging kunt laten bloeien.
De volgende keer: kennisdeling en de veranderende rol van verenigingen. Jouw vereniging staat bol van de kennis. Hoe kun je die beter delen?
Online trends en nieuws ontvangen? Schrijf je snel in
Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.
Over de auteurs
Mathijs gelooft dat verenigingen hun impact kunnen vergroten door hun leden het hele jaar door te verbinden en kennis te laten delen. Daarvoor baseert hij zich op zijn 20 jaar ervaring in het “hart van de wereld van professionele community-bouwers”, namelijk in de internationale meetingsindustrie voor verenigingscongressen en -bijeenkomsten bij de International Congress and Convention Association. Daar was hij Director Marketing.
Al meer dan 3 jaar werkt Mathijs als communitystrateeg en consultant. In die rol helpt hij verenigingen en andere organisaties om online communitystrategieën creëren. Dat doet hij bij Yard | Digital Agency, de marktleider in digitale communicatie- en communityoplossingen voor verenigingen en publieke organisaties in Nederland.
Mathijs schreef een eBook met input van verenigingen en communityleiders getiteld: “The Association Community Compendium. How the harness the collective power of your members”. Mathijs is ook bestuurslid van het Community Consultants Collective en expertbijdrager van Association Meetings International.
Dennis gelooft in de kracht van digitaal. Met passie ondersteunt hij samen met gemotiveerde collega’s maatschappelijke organisaties bij het realiseren van digitale impact. Dennis is een ervaren online strateeg binnen de verenigingswereld. Door zijn diepgaande kennis van verenigingen fungeert hij als sparringpartner en adviseur van verenigingen die digitaal willen groeien.
Samen met de KNVB en Yard | Digital Agency won hij de Dutch Interactive Award (DIA) 2021 in de categorie communities. Deze prijs hebben zij gewonnen voor het platform Eén tweetje, waarvoor Dennis samen met de KNVB de strategie ontwikkelde. “De community zorgt voor een game changer in de manier waarop de KNVB communiceert”, aldus de jury. “Een verandering van top-down naar peer-to-peer.”
Daarnaast is Dennis trainer digitale community’s bij De Nederlandse Associatie (DNA). Via open en incompany workshops helpt hij branche- en beroepsverenigingen om de waarde van een online community te ontdekken. Ook begeleidt hij ze bij het opstarten van een online community en het stimuleren van interactie en betrokkenheid binnen de community.
Even sparren over het digitaal laten groeien van je vereniging?
Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee! Of ontdek direct de digitale groeipotentie van jouw vereniging.
Terugkijken: Van zendend naar faciliterend: de veranderende rol van verenigingen
Hoe laat je jouw vereniging digitaal groeien om de ledenbinding te verbeteren? Bekijk het in deze kennissessie over de veranderende rol van verenigingen.