WordPress is wereldwijd het meestgebruikte CMS. Inmiddels draait meer dan 60% van alle sites met een CMS op WordPress en dat aantal is sterk groeiende. In dit artikel, voorzien van uitgebreide video, leggen we uit waarom dit content managementsysteem ook voor jouw organisatie kan werken.  

Allereerst, WordPress bestaat al vele jaren en werd in eerste instantie vooral gebruikt door bloggers. Maar anno 2022 is het dat allang niet meer het geval: grote organisaties profiteren van een schat aan mogelijkheden als het gaat om beheer, contentcreatie en flexibiliteit. We lichten er een paar uit.   

Omnichannel-strategie

Als eerste: jouw content wordt niet enkel bekeken op of via een website. Een organisatie heeft vaak een app, diverse CRM- en cloudoplossingen en allerlei andere applicaties of systemen waar content te vinden en te delen is. Deze omnichannel-strategie werkt uitstekend wanneer je gebruikmaakt van WordPress. 

Van CapGemini tot D66: veel grote organisaties gebruiken WordPress.

WordPress biedt namelijk de mogelijkheid om niet alleen koppelingen met (andere) grote sofwaresystemen te maken, maar ook om content op meerdere manieren te ontsluiten. 

Een voorbeeld daarvan is een gemeente die allerlei gegevens over woningen, wet- en regelgeving en vergunningen moet delen. Dat doet ze dan niet alleen via de site; de informatie wordt ook weergegeven via (de systemen van) het klantcontactcentrum of een grootschalig portaal van de overheid, overheid.nl.  

Enkelvoudige opslag, meervoudig gebruik

Daar komt ook nog een ander groot voordeel bij. WordPress biedt namelijk de mogelijkheid om binnen het CMS content op meerdere plekken (door) te publiceren. Je maakt dus één keer een artikel, blog of agendapunt, waarna dat op meerdere sites tegelijk live staat. Zo hoeft een webredacteur maar één keer iets te schrijven, in plaats van telkens opnieuw een CMS in te duiken, het stuk te kopiëren-plakken en te publiceren. Dat bespaart tijd, geld en creëert een efficiëntere workflow. 

Voorbeeld van Gelderse Omgevingsdiensten

Dat is bijvoorbeeld handig voor grote organisaties die veel gebruikmaken van subsites, kleinere sites voor een specifieke doelgroep van diezelfde organisatie. Denk aan een werken-bij-website of een pagina enkel voor medewerkers.  

Mooi voorbeeld van deze vorm van contentstrategie is het idee achter de structuur van de verschillende sites van de Gelderse Omgevingsdiensten (klik voor een uitgebreide toelichting).  

Gebruiksvriendelijk

Daarnaast staat WordPress bekend als een van de meest gebruiksvriendelijke contentmanagementsystemen ter wereld. Het stelt je in staat om heel eenvoudig en snel pagina’s te maken en te beheren. Hoe groot of hoe klein je organisatie ook is, iedere redacteur met een (klein) beetje kennis van webbeheer kan ermee overweg.  

 Dat komt onder meer door Gutenberg, de nieuwe editor van het CMS. Gutenberg werkt op basis van blokken. Stukken voorgeprogrammeerde content die je eenvoudig aanpast en invoegt in je pagina. Simpele voorbeelden zijn een makkelijk te embedden tweet, YouTube-video of Spotify-playlist.  

Maar het gaat nog veel verder dan dat. Want webbouwers kunnen complete templates ontwikkelen, specifiek gericht op jouw behoeftes en in de vormgeving of stijl van je organisatie. 

Yard bouwt voor klanten diverse vooringestelde pagina’s en blokken content, die ze later zelf kunnen hergebruiken en inrichten. Dat bespaart tijd, is makkelijker en, niet onbelangrijk, scheelt veel ontwikkelkosten. Meer informatie over WordPress en haar gebruiksvriendelijkheid kun je onder meer op deze specifieke pagina’s over WordPress lezen.  

Hier een klein voorbeeld van hoe Gutenberg gebruikt wordt: 

EVB+ gebruikt Gutenberg.

Community van WordPress

WordPress is nooit af. Het is een opensource-CMS dat voortdurend van updates wordt voorzien, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Bovendien kent het CMS een enorme community: tienduizenden mensen wereldwijd maken en bedenken features en zogenoemde plug-ins om het CMS te verbeteren en te vergemakkelijken.  

Dat kunnen kleine features zijn, denk aan het stijlvol weergeven van een serie Instagramfoto’s of het voorkomen van spam, maar ook grote, omvangrijke zaken zoals een compleet SEO-optimalisatiepakket of installatie van cookieplug-ins, volledig gericht op de GDPR-wetgeving. Daar profiteert iedere organisatie uiteindelijk van.  

Hoe gebruik je WordPress zo veilig mogelijk? Martin Donk, expert veiligheid van Yard | Digital Agency, legt het in deze video uit:

WordPress veilig maken en houden? Bekijk deze video!

Concreet voorbeeld? Yard | Digital Agency bouwt veel sites voor overheden en gemeenten. Voor die laatste doelgroep hebben we de Gravity Forms-plug-in, een populaire plug-in gericht op contactformulieren, gekoppeld aan DigiD. Daarmee kunnen inwoners op een veilige manier berichten versturen naar en ontvangen van de overheid. 

Dat kan ook interessant zijn voor andere, grote organisaties. En doordat die toepassing al in Yards bibliotheek zit, is deze eenvoudig te hergebruiken. 

 Die moderne vorm van ontwikkelen is van levensbelang in een wereld waar dagelijks duizenden (!) nieuwe sites bijkomen. 
 
WordPress speelt daar een rol in. Een hele grote rol. 

 

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van Gutenberg?

We werken onder andere voor:

Deel: