Laatste inzichten op het gebied van UX webdesign

Zoek je als gemeente naar een partner die meedenkt? Wij helpen je bij het bedenken van een moderne, gebruikersvriendelijke website.

Het UX team van Yard is een veelzijdig team. De leden hebben achtergrond in communicatie, ontwerp en design thinking. Daarmee is een toegankelijke, drempelvrije website gegarandeerd. Ook zorgen we ervoor dat de website eenvoudig is in gebruik en dat online diensten makkelijk te gebruiken zijn.

In het designtraject dat we uitvoerden in opdracht van gemeente Lansingerland, Buren en Alkmaar is bijvoorbeeld uitgebreid onderzoek naar gedaan naar de vindbaarheid van informatie op de producten en dienstenpagina’s. Ook hebben we de zoekfunctie en het navigatiemenu van gemeenten onderzocht op gebruiksvriendelijkheid.

Open Webconcept

De online omgeving maakt gebruik van componenten uit het Open Webconcept voor gemeenten.

We zijn er trots op als online partner te kunnen bijdragen aan deze community die als doel heeft flexibel, innovatief en kostenefficiënt samen te werken. Samen met gemeente Buren hebben we de basis gelegd.

Inmiddels hebben we in nauwe samenwerking met de gemeente Buren en Lansingerland de functionaliteit en componenten verder uitgebreid.

We onderhouden de broncode van gezamenlijke producten en helpen de online partners van de gemeente Súdwest-Fryslân  en de gemeente Stichtse Vecht bij de implementatie van de componenten van het Open Webconcept.

Een voorbeeld van een veelgebruikt component is de Open Producten en Diensten Catalogus (OpenPDC). Dat is een database waar alle producten en diensten van een gemeente in worden opgeslagen. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een paspoort of vergunning of het melden van verhuizingen. Zaken die voor iedere gemeente hetzelfde zijn, maar wel (deels lokaal) moeten worden aangepast.

Via een Application Programming Interface (API) zijn de producten en diensten door iedereen uit te lezen.

Is jouw gemeentesite toegankelijk?

Een website van een gemeente moet voor iedereen leesbaar en bruikbaar zijn. Hoe zorg je ervoor dat mensen met een visuele of cognitieve beperking de website begrijpt? Ferdie geeft tips waar redacteuren en webredacteuren van gemeenten zelf op kunnen letten.

Open architectuur

Een gemeente krijgt niet alleen de beschikking over een nieuwe website. In onze geboden oplossing zijn data en front-end gescheiden. De website krijgt haar informatie dus vanuit een aparte omgeving via een API verbinding, een zogenaamde headless architectuur.

Deze gelaagde architectuur is zeer flexibel en toekomstbestendig. Informatie uit bijvoorbeeld de OpenPDC is hierdoor ook beschikbaar voor andere apparaten, functies en websites. Enkelvoudige opslag, maar meervoudig gebruik. Deze architectuur voldoet volledig aan de Nora-richtlijnen en biedt de basis voor de integratie van diverse communicatiekanalen. Denk hierbij ook aan de koppeling met de Samenwerkende Catalogi.

Via een headless-architectuur zorgen we voor enkelvoudige opslag, maar meervoudig gebruik

WordPress als cms

De website en beheertools maken we op basis van WordPress. WordPress is wereldwijd het meest gebruikte (open-source) CMS. Veel grote organisaties maken inmiddels gebruik van WordPress voor webpublishing. Een grote (en fanatieke!) community ontwikkelt WordPress razendsnel door. Recentelijk is de editor op de schop gegaan: met Gutenberg krijgen redacteuren een gebruiksvriendelijke bewerkerservaring.

Basis voor gesegmenteerde en gepersonaliseerde dienstverlening

Gemeenten streven steeds meer naar gepersonaliseerde dienstverlening. Het principe van personalisatie is dat content en bezoeker aan elkaar gerelateerd worden, zodat de bezoeker relevante informatie te zien krijgt precies toegespitst op zijn wensen.

We zorgen ervoor dat content klaar is voor personalisatie. Dit doen we door informatie te verrijken met contextuele informatie (taxonomieën) zoals trefwoorden en locatie. Hierdoor is het in de volgende fase mogelijk deze informatie gepersonaliseerd te verstrekken.

Subsites

Binnen het CMS bestaat de mogelijkheid subsites aan te maken. WordPress voorziet in deze functionaliteit en wij zijn expert op dit onderdeel met veel kleine en grote multisite implementaties. Voor Alkmaar is dit toepasbaar voor specifieke sites op het gebied van bijvoorbeeld woningen, toerisme, parkeren of trouwen.

Gemeente app’s

Voor specifieke use cases zijn apps geschikter dan websites. Denk hierbij aan een Meldingen-Maken app (met koppeling naar het zaaksysteem) die we reeds gerealiseerd hebben, maar ook aan Afval app.

Online participatie

Het digitale kanaal biedt de mogelijkheid snel meningen op te halen, mensen rondom initiatieven samen, of inwoners te laten meebeslissen. Yard maakt interactieve platformen die dit ondersteunen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.samenvoorelkaar.nl van de gemeente Overijssel.