Interactie met inwoners

De relatie tussen inwoners, ondernemers en de overheid verandert van besloten naar open en van formeel naar informeel. Daar hoort een moderne, digitale dienstverlening bij, die interactie met alle inwoners, buurten en bedrijven mogelijk maakt. 

Onze specialisten vertalen daarom de visie van de overheidsinstelling naar een passende online strategie, en denken hierbij proactief mee over een toekomstbestendige en flexibele oplossing. Zo zorgen we er samen voor dat we inwoners en bedrijven zo goed mogelijk bedienen!

  • Communicatie.

    Eenvoudig, eigentijds, toegankelijk en persoonlijk communiceren.

  • Participatie.

    Haal ideeën op, laat meedenken en -beslissen en ontvang feedback.

  • Dienstverlening.

    Gebruiksvriendelijke en efficiënte aanvraagprocessen en e-formulieren.

Dit kunnen we voor jou betekenen

We werken sinds 2002 voor meer dan 25 gemeenten en (semi)overheidsinstellingen. Daardoor weten we hoe belangrijk het is om een gebruiksvriendelijke, klantgerichte en toegankelijke website te ontwerpen en ontwikkelen. We helpen je dan ook graag met deze onderdelen:

  • Drempelvrije website: volgens de nieuwste standaarden van webtoegankelijkheid
  • Apps: gebruiksvriendelijke apps, zoals de Meldingen-Maken app of Afval-app 
  • Mijn-omgevingen: gepersonaliseerde omgeving voor inwoners met bijvoorbeeld relevant nieuws en track-en-trace-informatie over gemeentelijke producten
  • Maatwerkportalen: gebruiksvriendelijke online portalen en tools die precies aansluiten bij jullie werkproces, bijvoorbeeld voor het aanvragen van subsidies.
  • Flexibiliteit: eenvoudig subsites kunnen maken voor projecten of programma’s 
  • Opensource-techniek: we ontwikkelen en gebruiken het Open Webconcept  
  • Eenvoudig beheer van het CMS: zelf webredactie doen, nieuwe landingspagina’s aanmaken en de communicatie bijhouden 
  • Uitgebreide usability tests en UX-onderzoek: zo creëer je een goede contentindeling voor je gemeentesite
  • Common Ground-architectuur: toekomstbestendige opslag voor meerdere doeleinden 
  • DigiD-authenticatie: gebruik DigiD als toegang tot jouw online dienstverlening 
  • Koppelingen: nieuwe online toepassingen worden geïntegreerd met bestaande IT 
  • Strakke planning: samen zorgen we dat we de deadline halen 
  • Voldoen aan de AVG: alles juridisch in orde op het gebied van privacy 

Klant aan het woord. 

“Met ons nieuwe platform staan we als Provincie Overijssel dicht bij de bewoners. In plaats van alleen informeren, kunnen we nu met elkaar in contact komen. Mensen kunnen elkaar inspireren en onderling kennis delen over maatschappelijke en bewonersinitiatieven. Zonder dat daar vanuit ons regie op hoeft te zitten.”  

– Jarno Vedders, coördinator bij platform Samen voor Elkaar Overijssel 

Op zoek naar een online partner? 

We denken graag vrijblijvend mee over jouw uitdagingen. En we doen graag mee in het aanbestedingstraject om jouw doelgroepen online te ondersteunen. 

Eén digitale oplossing voor alle gemeenten

Het Open Webconcept is ontstaan uit een samenwerking tussen gemeenten en leveranciers, om digitale dienstverlening innovatiever en voordeliger te maken. Als technologisch partner ontwerpt en ontwikkelt Yard de websites, flexibele tools, modules en dataservices.

Flexibel CMS en open architectuur. 

Als overheidsinstelling moet je mee kunnen bewegen met veranderingen in de behoeften van de bezoekers van je website. Daarom zorgen we ervoor dat het WordPress-CMS eenvoudig in gebruik is, en flexibel genoeg om snel aanpassingen te kunnen doen. Ook zetten we headless architectuur in: gegevens worden op één plek opgeslagen volgens de Nora-richtlijnen, en kunnen op meerdere manieren ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan een website, app of koppeling met de Samenwerkende Catalogi.

Voor een overheidsinstelling moeten online toepassingen zo flexibel en toekomstbestendig mogelijk zijn. Daarom zorgen we ervoor dat data eenvoudig voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden.

Veiligheid van het CMS WordPress

Wat wij soms horen is dat WordPress niet veilig zou zijn. Maar dat is niet waar: WordPress is heel veilig. Zolang je maar een webbouwer hebt die weet wat hij doet. Dennis van Aalst, directeur van Yard, legt in een artikel voor Frankwatching uit hoe dit zit.

WordPress is hartstikke veilig, zolang je zelf rekening houdt met de risico’s van het internet. Precies zoals dat voor nagenoeg alle andere contentmanagementsystemen zoals Drupal of TYPO3 ook geldt.

Online portaal dat perfect aansluit op jullie werkproces

Subsidieaanvragen, vragenlijsten of andere complexe administratieve processen handmatig of via verouderde systemen verwerken, is omslachtig. En het vergroot de kans op fouten. Werk soepel, efficiënt en veilig door zo’n werkproces te digitaliseren. Maar voor complexe werkprocessen voldoet standaard software niet. Dan heb je een tool nodig die zich aanpast aan jouw werkproces in plaats van andersom. Met een klantportaal of cliëntportaal op maat heb je alle vrijheid om het precies zo in te richten als nodig is voor jouw organisatie.

Gebruikersonderzoek en A/B testen 

Het UX-team van Yard heeft een achtergrond in communicatie, ontwerp en design thinking. Daardoor maken wij toegankelijke, drempelvrije websites, portalen en andere online tools die eenvoudig te gebruiken zijn. Om ons werk te testen doen we A/B-testen en gebruikersonderzoeken.

Dit deden we bijvoorbeeld ook voor gemeente Lansingerland, Buren en Alkmaar. Aan de hand van deze testen hebben we de vindbaarheid, zoekfunctie en het navigatiemenu geoptimaliseerd. Dit doen we ook graag voor jouw gemeente of (semi)overheidsinstelling!

We werken onder andere voor:

Webtoegankelijkheid.

Websites, apps en online portalen van een gemeente moeten voor iedereen te gebruiken zijn. Yard zorgt ervoor dat ze webtoegankelijk zijn en aan alle wettelijke eisen voldoen.

De website van gemeente Lansingerland is webtoegankelijk.

Even overleggen?

Heb je een vraag over mogelijke online toepassingen voor jouw gemeente of de beste aanvliegroute voor het aanbestedingstraject? We denken graag vrijblijvend met je mee!