Interactie met inwoners

De relatie tussen inwoners, ondernemers en de overheid verandert van besloten naar open en van formeel naar informeel. Daar hoort een moderne, digitale dienstverlening bij, die interactie met alle inwoners, buurten en bedrijven mogelijk maakt. 

Onze specialisten vertalen daarom de visie van de overheidsinstelling naar een passende online strategie, en denken hierbij proactief mee over een toekomstbestendige en flexibele oplossing. Zo zorgen we er samen voor dat we inwoners en bedrijven zo goed mogelijk bedienen!

  • Communicatie.

    Eenvoudig, eigentijds, toegankelijk en persoonlijk communiceren.

  • Participatie.

    Haal ideeën op, laat meedenken en -beslissen en ontvang feedback.

  • Dienstverlening.

    Gebruiksvriendelijke en efficiënte aanvraagprocessen en e-formulieren.

Dit kunnen we voor jou betekenen

We werken sinds 2002 voor meerdere gemeenten en (semi)overheidsinstellingen. Daardoor weten we hoe belangrijk het is om een gebruiksvriendelijke, klantgerichte en toegankelijke website te ontwerpen en ontwikkelen. We helpen je dan ook graag met deze onderdelen:

  • Drempelvrije website: volgens de nieuwste standaarden van webtoegankelijkheid
  • Apps: gebruiksvriendelijke apps, zoals de Meldingen-Maken app of Afval-app 
  • Flexibiliteit: eenvoudig subsites kunnen maken voor projecten of programma’s 
  • OpenSource techniek: we ontwikkelen en gebruiken het Open Webconcept  
  • Eenvoudig beheer van het CMS: zelf webredactie doen en de communicatie bijhouden 
  • Common Ground architectuur: toekomstbestendige opslag voor meerdere doeleinden 
  • DigiD-authenticatie: gebruik Digid als toegang tot jouw online dienstverlening 
  • Koppelingen: nieuwe online toepassingen worden geïntegreerd met bestaande IT 
  • Strakke planning: samen zorgen we dat de deadline halen 
  • Voldoen aan de AVG: alles juridisch in orde op het gebied van privacy 

Klant aan het woord. 

“Met ons nieuwe platform staan we als Provincie Overijssel dicht bij de bewoners. In plaats van alleen informeren, kunnen we nu met elkaar in contact komen. Mensen kunnen elkaar inspireren en onderling kennis delen over maatschappelijke en bewonersinitiatieven. Zonder dat daar vanuit ons regie op hoeft te zitten.”  

– Jarno Vedders, coördinator bij platform Samen voor Elkaar Overijssel 

Op zoek naar een online partner? 

We denken graag vrijblijvend mee over jouw uitdagingen. En we doen graag mee in het aanbestedingstraject om jouw doelgroepen online te ondersteunen. 

Één digitale oplossing voor alle gemeenten

Het Open Webconcept is ontstaan uit een samenwerking tussen gemeenten en leveranciers, om digitale dienstverlening innovatiever en voordeliger te maken. Als technologisch partner ontwerpt en ontwikkelt Yard de websites, flexibele tools, modules en dataservices.

Flexibel CMS en open architectuur. 

Als overheidsinstelling moet je mee kunnen bewegen met veranderingen in de behoeften van de bezoekers van je website. Daarom zorgen we ervoor dat het WordPress-CMS eenvoudig in gebruik is, en flexibel genoeg om snel aanpassingen te kunnen doen. Ook zetten we headless architectuur in: gegevens worden op één plek opgeslagen volgens de Nora-richtlijnen, en kunnen op meerdere manieren ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan een website, app of koppeling met de Samenwerkende Catalogi.

Voor een overheidsinstelling moeten online toepassingen zo flexibel en toekomstbestendig mogelijk zijn. Daarom zorgen we ervoor dat data eenvoudig voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden.

Veiligheid van het CMS WordPress

Onlangs schreef Dennis van Aalst, directeur van Yard, een artikel over, onder andere, de veiligheid van WordPress als CMS.

WordPress is hartstikke veilig, zolang je zelf rekening houdt met de risico’s van het internet. Precies zoals dat voor nagenoeg alle andere contentmanagement-systemen zoals Drupal of TYPO3 ook geldt.

Gebruikersonderzoek en A/B testen 

Het UX-team van Yard heeft een achtergrond in communicatie, ontwerp en design thinking. Daardoor maken wij toegankelijke, drempelvrije websites die eenvoudig te gebruiken zijn. Om ons werk te testen doen we A/B testen en gebruikersonderzoeken.

Dit deden we bijvoorbeeld ook voor gemeente Lansingerland, Buren en Alkmaar. Aan de hand van deze testen hebben we de vindbaarheid, zoekfunctie en het navigatiemenu geoptimaliseerd. Dit doen we ook graag voor jouw gemeente of overheidsinstelling!

We werken onder andere voor:

5 tips om jouw website toegankelijk te maken.

De website van een gemeente moet voor iedereen toegankelijk zijn. Oftewel: ook mensen met een visuele of cognitieve beperking moeten de website kunnen lezen en gebruiken. Maar hoe doe je dit? Onze front-end developer Ferdie geeft 5 tips aan (web)redacteuren van gemeenten. 

Even overleggen?

Heb je een vraag over mogelijke online toepassingen voor jouw gemeente of de beste aanvliegroute voor het aanbestedingstraject? We denken graag vrijblijvend met je mee!