• Uitgebreide kennisbank

  • Gepersonaliseerde content

  • Koppeling met Salesforce

Impressie van de nieuwe website van DDMA

Over DDMA

DDMA is de branchevereniging voor 360 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data succesvol en verantwoord willen inzetten voor marketingdoeleinden. De vereniging ondersteunt haar leden met kennis en advies op dit gebied, biedt een netwerk van vakgenoten en vergroot het maatschappelijke draagvlak voor het (juiste) gebruik van data. De website met mijn-omgeving speelt daarin een belangrijke rol.

Techniek

  • website op basis van WordPress en Gutenberg
  • mijn-omgeving voor gepersonaliseerde en exclusieve content
  • koppeling met Salesforce

Uitgebreide kennisbank

Een uitgebreide kennisbank vormt de kern van de website. In de kennisbank staan talloze publicaties, onderzoeken en artikelen over data-driven marketing. Die content is eenvoudig terug te vinden via de filters en zoekmogelijkheden. Daarnaast kun je content ook terugvinden via de onderdelen ‘Legal’ en ‘Rearch & Insights’, en landingspagina’s over thema’s als artificial intelligence en digital analytics.  

Exclusieve content

DDMA wilde op haar nieuwe website duidelijk de toegevoegde waarde van een betaald lidmaatschap laten zien. Dat doen ze onder andere door een deel van de content openbaar te maken en een deel exclusief aan leden aan te bieden. Die content zie je alleen als je bent ingelogd. Op deze manier laat DDMA goed zien wat niet-leden mislopen.

Bijkomend voordeel is dat de openbare pagina’s geïndexeerd kunnen worden door zoekmachines. Daardoor is content makkelijker vindbaar. Dat was ook een wens van DDMA.  

Impressie van de kennisbank op de website van DDMA

Overzichtelijke navigatie

Een andere wens van DDMA was om de vernieuwde website een duidelijke, overzichtelijke navigatie te geven. Om dit te bereiken gingen onze UX-designers met hen aan de slag. Onze UX-designers gaven advies over de indeling van de content en het menu. Dat deden ze op basis van hun kennis, ervaring en eerdere UX-onderzoeken. Samen kwamen ze tot de huidige indeling van het top- en hoofdmenu en landingspagina’s per thema (en commissie).

Mijn-omgeving gekoppeld met Salesforce

Via de mijn-omgeving wijzigen leden hun persoonlijke gegevens. Door de koppeling met Salesforce worden de wijzigingen meteen verwerkt in het CRM-systeem. Dat scheelt werk voor DDMA. Bovendien hoeven zij gegevens maar op één plek te beheren. Dat werkt makkelijk en overzichtelijk.

Daarnaast kunnen leden via de mijn-omgeving aangeven welke nieuwsbrieven ze willen ontvangen en wat hun interessegebieden zijn. Op basis daarvan ontvangen zij gepersonaliseerde content. Een risico van gepersonaliseerde content is dat mensen in een zogenoemde informatiebubbel terechtkomen. Dat houdt in dat je eenzijdig geïnformeerd wordt doordat je alleen informatie ziet die gebaseerd is op je voorkeuren. Om dat te voorkomen bestaan nieuwsbrieven uit een uitgekiende mix van gepersonaliseerde en andere content.

Samenwerking met Yard

Erik Molkenboer, teamlead content & community bij DDMA, vertelt hoe hij de samenwerking met Yard heeft ervaren:

“Yard is een fijne partij om mee samen te werken. Ze denken goed mee en zijn flexibel qua oplossingen. De samenwerking met Yard was ook niet klaar na livegang: we blijven continu samen nieuwe dingen ontwikkelen om onze site verder te brengen en echt onderdeel van het DDMA-lidmaatschap te maken.”

Erik is blij met de vernieuwde website: “Onze website, die begin 2021 live ging, is echt een stap vooruit ten opzichte van onze vorige site. De site is frisser en overzichtelijker, en sluit tegelijkertijd aan op onze bestaande huisstijl.

Het doel van de homepage is vooral om potentiële leden te laten zien waar DDMA voor staat en waarom een lidmaatschap interessant is. De rest van de site staat vol inhoudelijke kennis, die steeds meer alleen voor leden toegankelijk is. De loginomgeving, die in samenwerking tussen Yard en een Salesforce-dienstverlener tot stand is gekomen, is daarvoor heel belangrijk. We zijn hier klein mee begonnen en bouwen deze nog steeds verder uit. Voor ons de perfecte manier om unieke content exclusief voor leden toegankelijk te maken en het lidmaatschap steeds interessanter te maken.”

Meer van dit soort projecten.