Single Sign On
Geoptimaliseerd na uitgebreide usability tests
Uitgebreide Academie
Wat is LHV.nl?
LHV.nl is de site van de landelijke huisartsenvereniging LHV en moet vooral een platform zijn om huisartsen te ondersteunen in de dagelijkse praktijkvoering.
Dat doet LHV.nl door het bieden van specifieke services. Denk aan een uitgebreide producten- en dienstencatalogus met informatie en producten zoals cao-documenten en waarneemcontracten, of de juridische adviessectie.
Servicegericht
De site kent een sterk servicegerichte inslag. Niet alleen inhoudelijk, maar ook aan de voorkant: na uitvoering van UX-onderzoek met leden van de LHV zijn pagina’s zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht, zodat de bezoeker snel de gewenste content tot zich kan nemen.
“Toptaken, de onderdelen binnen de website waar zo’n 60 tot 80% van de bezoekers voor komt, hebben we op de homepagina in de header met iconen visueel gemaakt, zodat de voor de bezoeker belangrijkste zaken er echt uitspringen en binnen één klik vindbaar zijn”, zegt Nicol Nijland, UX-specialist van Yard, die het project rondom LHV begeleidde.
“Denk hierbij aan een dossier over corona of hoe als huisarts te declareren. Wat die toptaken moesten worden, hebben we onderzocht op basis van statistieken, interviews met de LHV en usability tests met huisartsen.”
De site kent WordPress als CMS en gebruikt Gutenberg daarbij als editor. Nicol Nijland: “Daardoor kan LHV een pagina makkelijk opbouwen via verschillende bouwblokken. Ook geeft Gutenberg meer variatie in visuele elementen op de pagina. Dat helpt om een pagina goed scanbaar te maken doordat bepaalde tekstonderdelen visueel meer nadruk krijgen.” Producten waarvoor je moet inloggen springen eruit, net als Veelgestelde vragen en contactpersonen.
“De LHV wil graag laten zien wie ze is, welke mensen er achter de organisatie schuilgaan”, gaat Nijland verder. “Foto’s zijn daarom heel belangrijk. Bezoekers zien met welke personen zij contact leggen als ze bellen of mailen. En overal staat maximaal één telefoonnummer zodat de bezoeker niet hoeft na te denken over welk nummer te bellen. Kortom, zaken die het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken.”
UX-onderzoek
De site van de LHV is er voor de huisarts. Precies om die reden voerde Nicol samen met een groep huisartsen een online usability onderzoek uit. “Via Teams en Zoom hebben we meerdere calls gedaan waarbij we samen keken naar de toekomstige website, inclusief ‘Mijn omgeving’”, legt ze uit. “Ik vroeg hen hun scherm te delen terwijl ze door de nieuwe site navigeerden. Om te kijken hoe ze de site gebruiken en waar ze tegenaan lopen.”
“Daarbij maakten we gebruik van verschillende user stories. Wat wil een startende praktijkhouder weten? En wat als je een huisarts bent waarvan een medewerker langdurig ziek wordt? Waar ga je dan kijken? Deze en verschillende andere scenario’s zijn we samen doorgelopen. Daar kwamen verbeterpunten uit die we hebben verwerkt in de testomgeving van de website.”
Dat varieerde van enkele grote zaken, zoals een verbeterde visuele weergave en uitbreiding van de auto-suggest van de zoekfunctie, tot kleine zaken, als het verbeteren van de zichtbaarheid van knoppen en links op gekleurde achtergrondvlakken. Ook de header (het hoofdmenu) van de LHV academie heeft een nieuwe styling gekregen om beter te kunnen duiden dat je je op een subsite van de LHV bevindt.
Elasticsearch
De zoekfunctie was en blijft ook een belangrijk onderdeel binnen gebruiksvriendelijkheidsonderzoek. “Daar maken we gebruiken van Elasticsearch, een geavanceerde zoektechniek. Deze techniek krijgt het onder meer voor elkaar om direct resultaten te tonen terwijl je typt.”
“Zo kun je als je bijvoorbeeld zoekt op het woord ‘cao’ de pagina’s ‘Cao huisartsenzorg’ of ‘Cao Hidha’ rechtstreeks benaderen. Na observatie van het gebruik van de zoekfunctie hebben we het onderdeel ‘Toon alle resultaten voor ‘cao’ er tevens onderaan toegevoegd.”
Daarnaast maakt de website bij het inloggen gebruik van een Single Sign On. Daardoor hoeven leden maar een keer in te loggen op het platform voor verschillende omgevingen, zoals de producten en diensten die exclusief voor leden zijn, als ook de Mijnomgeving van de LHV en Haweb, het online netwerk voor huisartsen. Dit zorgt voor een verhoogd gebruiksgemak.
De vindbaarheid van informatie op LHV hebben we verbeterd door pagina’s beter scanbaar en meer gevarieerd visueel op te maken
Nicol Nijland
Techniek
- Doelgroeponderzoek, persona’s, user stories, klantreis, card sort & usability tests
- Koppeling met Academie via Single Sign On
- Website op basis van WordPress en Gutenberg
Integratie met Academie
Tegelijkertijd met het vernieuwde LHV.nl, is ook de vernieuwde academy van LHV live gegaan, academie.lhv.nl. Op deze subsite staat een flink aanbod aan trainingen en opleidingen die beschikbaar zijn voor zowel startende als meer ervaren huisartsen en medewerkers binnen huisartsenpraktijken.
Ook biedt LHV exclusieve content die alleen beschikbaar is voor leden. Die content wordt wel deels weergegeven op de site, zodat ook niet-leden weten “wat er in de winkel van de LHV zit”, zegt Nicol. “Zodat je als bezoeker geïnspireerd kunt raken door de mogelijk relevante producten of diensten om lid van de LHV te worden.”
Praktijkmatch: online platform brengt vraag en aanbod samen
Naast LHV.nl en de Academie hebben wij voor de LHV ook de LHV Praktijkmatch ontwikkeld. Op dit gebruiksvriendelijke online platform kunnen huisartsen een baan of praktijk aanbieden én vinden. Vraag en aanbod komen hier samen op een overzichtelijke website. Via filters, de zoekfunctie en je locatie zoeken huisartsen eenvoudig naar passende advertenties. Het plaatsen van een vacature gaat via een gebruiksvriendelijk formulier, waarbij je bij alle stappen begeleid wordt.
Andere belangrijke onderdelen zijn:
- Overzichtelijke indeling: de vacatures op de overzichtspagina hebben allemaal dezelfde opbouw. Icoontjes geven de belangrijkste kenmerken weer, zoals locatie en startdatum. Daardoor is het aanbod makkelijk te scannen.
- Jobalert instellen: bewaar je zoekopdracht en krijg mails met advertenties die aan jouw wensen voldoen.
- Deels besloten: bij het plaatsen kies je hoe je de advertentie wilt delen: openbaar of besloten. Besloten advertenties zijn alleen zichtbaar voor ingelogde leden van de LHV en NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap).
- Advertenties automatisch verwijderen: door advertenties na een vaste periode automatisch offline te halen, blijft het aanbod actueel. Plaatsers krijgen een notificatie als hun advertentie bijna verloopt. Met een druk op de knop activeren ze de advertentie opnieuw.
- Inloggen via HAweb: huisartsen loggen in met hun account voor HAweb, zodat ze geen extra account nodig hebben. Daarvoor hebben wij de koppeling die we al hadden gemaakt tussen beide systemen, verder uitgebreid.
Nicol Nijland over LHV.nl: Voortdurend onderzoek voor de beste ervaring
“We verbeteren LHV.nl continu. Het is echt een ongoing project. We mogen met de LHV echt over elk detail en vraagstuk meedenken. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we de weergave van trainingen op meerdere dagen en die al gedeeltelijk volgeboekt zijn zo duidelijk mogelijk presenteren met tekst en visuele elementen? “
“Dat soort functionele design uitdagingen, daar word ik erg enthousiast van. Je wilt de bezoekers immers optimaal bedienen via de website. Als een website live staat is het belangrijk om op continue basis het gebruik te observeren, te monitoren en directe feedback te verzamelen. Hoe beter je weet hoe de website gebruikt wordt, des te beter kun je tegemoet komen aan de wensen van de doelgroep.”
“Ik zie als UX-specialist het continu verbeteren van een website als een mooie uitdaging. Hoe meer feedback we van gebruikers krijgen, hoe meer service we kunnen toevoegen voor de LHV en haar leden.”
Dit zegt de LHV over de samenwerking met Yard
“Wij zijn erg te spreken over de begeleiding van Yard bij alle stappen van ons enorme project. Van het ontwerp en het bouwen, tot structuren en maken van content.
Ze hebben zich goed verdiept in onze vereniging en onze doelgroep. Daardoor konden zij ons ook uitgebreid adviseren over ons vraagstuk.
Zoals hoe we konden omgaan met onze grote hoeveelheid content en hoe we concrete stappen konden zetten om alles beter te structuren en waar nodig herschrijven.
We blijven onze website verder ontwikkelen en Yard is daarbij een hele goede partner. “
(Marieke van Schaik, webredacteur van LHV.nl)
We verbeteren LHV.nl continu. Het is echt een ongoing project. Daar word ik zelf heel enthousiast van.
Nicol Nijland, UX-specialist bij Yard | Digital Agency