Spring naar content

De slimme digitale vereniging.

De digitale vereniging weet via online kanalen haar waarde voor doelgroep te vergroten. Déze vereniging blinkt uit in een slimme online strategie met gebruiksvriendelijke portfolio van website(s) en apps.

Leden ervaren de online dienstverlening als modern en eenvoudig. Ze ontvangen branche informatie die afgestemd is op zijn of haar interesses en rol.

De consument vindt via de branchevereniging snel de juiste leverancier. De vereniging waarborgt kwaliteit. En partners weten de branchevereniging te vinden om het netwerk te verrijken met aanvullende expertise.

Verenigingen hebben een belangrijke rol in het verspreiden en delen van betrouwbare kennis onder haar leden. Veel verenigingen hebben een uitgebreide online kennisbank waar leden informatie kunnen vinden. (kijk bijvoorbeeld op https://tvvlconnect.nl/themas)

Ook hebben verenigingen een rol in het verbinden van haar leden. Digitale tools bieden ondersteuning. Denk slimme vraag & antwoord functionaliteit of online werkgroepen (voorbeeld: https://www.nvz-kennisnet.nl/werkgroepen ) waar groepen praktijkvoorbeelden delen of samenwerken aan het ontwikkelingen van kennis.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van processen waar digitale middelen het verschil kunnen maken. Een goede online strategie is afgestemd op de vereniging en haar omgeving. Wel zijn er een aantal algemene trends:

Personaliseren.

Consumentgerichte tools zoals Netflix en Spotify zijn hier hét voorbeeld. Mensen verwachten gepersonaliseerde dienstverlening. Dat is bij verenigingen niet anders. Yard biedt gepersonaliseerde informatievoorziening aan leden middels haar online community platform Yunits.

Gebruikersvriendelijk.

Websites, portals en tools zijn extreem gebruiksvriendelijk. Goede voorbeelden zijn Tikkie en Whatsapp. Communiceren en betalen was nog nooit zo makkelijk. Deze gebruikerservaring is inmiddels de norm. Maak het je leden zo makkelijk mogelijk. Yard beschikt over een designteam dat hiervoor zorgt.

Datagestuurd.

Data geeft inzicht. Bedrijven als booking.com en online supermarkt Picnic baseren besluiten op data en onderzoek, niet meer op gevoel. Ook voor verenigingen is dit de realiteit: de digitale vereniging leert van het online gedrag van bezoekers en leden. En speelt daar op in. De ledenportalen, kennisplatformen van Yard bieden een overvloed aan relevante informatie.

Slim profielen opbouwen.

Een slimme, digitale vereniging gebruikt de informatie die leden achterlaten om haar aanbod te verbeteren. Door het online kanaal te koppelen met het achterliggende CRM systeem (bijvoorbeeld AFAS, Perfectview, Salesforce of Dynamics) heeft de vereniging goud in handen om leden specifiek te benaderen.

Anders kijken.

De uitdaging voor een vereniging is om van buiten naar binnen te denken. Ga eens op de stoel van je lid zitten. Of nodig ze uit en kijk hoe ze jouw ledenportaal gebruiken. Analyseer hoe gebruiksvriendelijk websites van jouw vereniging zijn door het doen van usability onderzoek. In de praktijk merken we dat ‘verzitten’ leidt tot verrassende inzichten. Wij helpen u graag.

Een voorbeeld: FNRS

FNRS, de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra liet in het kader van een compleet nieuwe merkpositionering een uitgebreid, interactief platform bouwen door Yard. ‘Een prachtige site, met onverwacht veel aanmeldingen’, aldus Robert van Almkerk van de FNRS.

Waar helpt Yard bij?

Yard is gespecialiseerd in het begeleiden van verenigingen bij de realisatie van digitale innovatie. Denk hierbij aan slimme online dienstverlening, tools om het collectief te versterken of een slimme digitale strategie om leden te werven.

Dit doen we door mee te denken in de online strategie die bij de ambitie van de vereniging past. Vervolgens realiseren we samen deze digitale roadmap.

Voor de invulling van deze ambities maakt Yard gebruik van diverse bewezen digitale bouwstenen. Denk aan gestandaardiseerde modules voor een kennisbank, ledennet, website, e-learning, evenementen en werkgroepen.

We ontwerpen websites die die aansluiten bij de ambitie en doelen van de vereniging, kijk bijvoorbeeld op www.sportwerkgever.nl of www.nlactief.nl. Vaak koppelen we met een achterliggende ledenadministratie (bijvoorbeeld AFAS, Perfectview, Salesforce of Dynamics).

Voor verenigingen zijn we full service, wat inhoudt dat we alle benodigde disciplines op online gebied in huis hebben. Ook zetten we desgewenst expertise van ons uitgebreide partners in op disciplines die Yard niet zelf in huis heeft. Denk aan marketingonderzoek, online marketing, copywriting en video.

Samenwerken

Yard gelooft sterk in samenwerken. Door kennis te delen wordt het online domein beter. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met DNA, de Nederlandse Associatie. Onze Siebe legt uit hoe we elkaar versterken.

Interessante voorbeelden voor verenigingen